חברות רבות ויזמים שונים, מנסים בכל יום לפרוץ לשוק עם מוצרים מכל סוג. תהליך זה מחייב ניתוח שוק ובדיקת פוטנציאל שוק, וזאת על מנת לדעת מי המתחרים, מי הקהל יעד ומה הם סיכויי ההצלחה של המוצר או המיזם החדש. אז איך בודקים פוטנציאל שוק? כל התשובות בהמשך.
לפני הכל, חשוב לדעת שניתוח פוטנציאל שוק מסייע להבין בצורה הגיונית את סיכויי ההצלחה של המוצר או המיזם. הניתוח והבדיקה, מסייעים למנוע השקעה שאינה נכונה ומכאן גם חוסכים לנו סכומי כסף נכבדים.
בדיקת פוטנציאל שוק מסייעת לרבים להבין מה מצב הענף בו הם רוצים לפעול, האם ההשקעה כדאית וכיצד ניתן לפעול בענף בדרך הטובה והמוצלחת ביותר.
אז מהם הכלים לבדיקה?
אינטרנט – מנועי החיפוש באינטרנט הם הדרך הראשונית שבאמצעותה מבצעים את פוטנציאל השוק. באינטרנט ניתן לבדוק מי המתחרים, מהם פרופילי השוק, לקרוא כתבות על הענף, ולבדוק את המצב אצל חברות אחרות ועסקים מתחרים.
הגדרת השוק – אנשי שיווק המומחים בבדיקת הפוטנציאל, מבצעים לפני הכל הגדרה של השוק. ההגדרה מסייעת למקד את העסק בענף מול המתחרים ומול קהל היעד.
הגדרת קהל היעד – הגדרת קהל היעד הוא חלק בלתי נפרד מהתהליך, והוא זה שיסייע לכם להתאים את המוצרים, את הטון בו תפנו ללקוחות הפוטנציאלים שלכם, ואת המחירים של המוצר. חשוב לבחור קהל יעד מדויק וקהל יעד נלווה, ולא לצאת מנקודת הנחה כי קהל היעד הוא 'כולם'. הנחה כזאת תגרום לחוסר מיקוד ופספוס בתהליך השיווק. בנוסף, חשוב לדעת כי גם בקהל היעד שלכם יהיו חלוקות כמו: חלוקה לפי דמוגרפיה, גיאוגרפיה, סוג לקוח ועוד.
בדיקת המתחרים – בדיקת המתחרים היא חלק חשוב ביותר. המתחרים הינם גופים וחברות שמספקים צורך זהה לצורך שאתם מספקים, ויש לבדוק את המתחרים הישירים, העקיפים ואת המיזמים שבפתח.
תחרות בענף – בדיקה נוספת שיש לבצע היא בדיקת מצב התחרות בענף. בדקו מהם יחסי הגומלין בין החברות והעסקים השונים המתחרים זה בזה, בדקו כיצד הם משווקים עצמם, ומהם תהליכי המכירה של כל מתחרה.
בדיקת משאבים – חלק חשוב ואינטגרלי בבדיקת השוק. באמצעות אנשי השיווק והכספים, יש לנתח את כלל המהלכים הכספיים שלכם, ולבדוק איזה סדר גודל של השקעה כרוכה בסוג זה של מיזם.
בבדיקת פוטנציאל שוק חשוב להיעזר באנשי מקצוע שונים כמו חברות המתמחות בנושא, יועצים ארגוניים, אנשי שיווק, כספים, אסטרטגיים ועוד.